CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, June 16, 2010

Perginya takkan kembali..........

dah lama sgt2 aku x menulis kat blog ni....ari ni aku nak tulis sesuatu....6 june 2010 mak yg telah melahirkan,mengasuh dan mendidik aku telah pergi selama2nya...pergi tinggalkan aku...tinggalkan abah..tinggalkan smua anak menantu dan cucu2nya...........dah seminggu lebih mak pergi...tp rasa cm baru smlam aku tau mak menghidap cancer....masih jelas suara sebak mak bgtau aku apa doktor bgtau...disubuh hari....mak call aku....kami menangis bersama2 tapi aku beri kata semangat kat dia...aku berjanji akan bersama2 menempuh dugaan ni...9 bulan lalu rupanya...tp skrang mak dah x der...mak berjuang hingga akhir hayatnya...aku kagum semangat mak..

aku redha pemergian mak...sehari sblum dia pergi..aku berdoa smoga Allah mengambil mak..sebab aku x sanggup tengok mak menderita menanggung kesakitan...walau jauh dalam hati aku...terlalu sukar aku melepaskan mak...insan yg sgt2 memahami aku...sentiasa menyokong aku...tp aku bersyukur...mak pergi dihadapan kami...dihadapan anak2 dan suami....pilu...sedih...hati ini bagai nak pecah...banyak pesanan yg mak berikan pada aku...amanah mak belum lagi aku langsaikan...aku perlukan ruang...

mak xkan ada galang gantinya...mak akan sntiasa ada dalam hati kami... seminggu ini pon aku dah rasa terlalu sukar tak de mak..sbb aku byk bergantung pada mak...smua aku buat aku slalu minta pndapat mak..aku lega kalau mak suka pilihan aku...tp kini aku canggung utk buat kputusan....rasa lain xder org komen apa yg aku buat....tapi aku kena terima hakikat...mak dah x der..

aku terkilan mak x smpat duduk umah baru kami...mak beria2 sgt nak duk umah kami..mak x sempat..itu yg buat aku sgt terkilan...aku juga hilang tmpat rujukan...aku ni kalau x pham apa2 pasal isu semasa skrang...mak la tmpat aku bertanya..mak akan explain pjg lbar...aku kagum..mak walau x belajar tinggi tp sgt suka membaca...smua bnda dia tau...sampai saat akhir dia..mak boleh bgtau doctor smua jenis ubat yg diambil dlm medical terms...slalu doctor tya mak keje apa? walhal mak hanya surirumah yg x pernah bekerja...itu la mak..mak sgt2 suka berpolitik...sampai sbulan sblum mak pergi..mak terima anugerah sempena hari Keputeraan Sultan Perak...mak bangga sgt...tp dulu..aku slalu suruh mak stop berpolitik..bg aku org berolitik slalu x ckp btol....tp kata mak ni minat dia...smua tu seni dalam politik...tp aku kagum ngan mak..walaupon suara dia lantang dlm mesyuarat2,perhimpunan2..tp dengan abah...mak x pernah tinggikan suara..walaupon mak mmg tgh marah...aku pon kdg2 tertinngi gak suara kat mr bsir...

sepanjang hidup mak..aku slalu gak bertentang pendapat ngan mak...byk bnda...kdg2 kami berdebat..mak suka aku terbuka bg pendapat..kdg2 aku kalah..sbb aku rasakan hujah mak lagi logik..cmtu gak sbaliknya...dulu mak nak sgt2 aku sekolah teknik...pdhal masa tu aku dah selesa skolah biasa..mak paksa aku isi borang ..aku geram sgt..akhirnya ..sekolah teknik la..tmpat yg aku rasa sgt2 best pernah aku duk dalam idup aku ni...masa aku dapat masuk u mak la beria2 antar aku..cari duit smua...kwn2 aku smua mak aku kenal...lagi satu mak aku ni pakar jalan...kalau sedara mara bgtau umah dia lau katsini ..kat sini..confirm dia leh cari...x yah susah hati jalan ngan mak....confirm x sesatt...mak suka masak mkanan johor...laksa johor la..asam pdas la..tp sayang kami anak2 x pernah blaja terutama aku la..sbb duk ingat senang je..nak mkn mtk tolong je mak masak...teringat2 nasi lemak terakhir mak masak tuk kami..siap paksa2 lagi aku ngan mr bsir makan...mak.....

byknya aku nak citer pasal mak...aku btol2 rasa kehilangan dia...aku ingat makin lama mungkin sedih aku berkurang...rupanya makin lama makin aku sedih...makin aku rindu..aku rindu suara dia..aku kan jauh ngan dia...tp aku slalu giler tpon dia...sampai kdg2 dia malas nak ckp ngan aku...dulu bila dgr iklan kat radio syangi la org tua kita selagi ada hayat...aku x rasa pape pon..aku rasa mmg la aku sayang mak aku...rupanya..bila dia x der...baru aku rasa beruntungnya sapa ada mak..byk bnda aku x leh buat ngan mak..so korang yg ada mak tu....hargai la mak korang....aku dah sedih sgt ni...AL-FATIHAH untuk mak...smoga mak tenang dan ditempatkan bersama org2 yg soleh...

8 comments:

Anonymous said...

"kehilangan...sebenarnya mengajar kita erti kasih sayang"

mak,mama,ibu,bonda...apa jua panggilan untuk wanita agung yang melahirkan,membesarkan,menjaga serta memberikan sepenuh jiwa raga kasih dan sayang terhadap kita.memang betul...saat dia berada di depan mata,bersama kita..kadang kala kita tak terasa akan kasih sayang mereka,apatah lagi bila kita semakin menginjak ke alam dewasa...namun..pabila sekali kita kehilangan nya...terasa seakan dunia ini kosong,sepi.kita mula teringat kembali kata2 nya,usap belai nya,tawa riang nya,masakan nya,malah kadang kala terasa memori bersamanya acapkali kembali bertaut di ingatan..kita takut terlupa semua moment bersama..
sabarlah...kerana cinta dan kasih sayang nya akan pasti kekal bersemadi dalam ingatan kita.kiriman al-fatihah itulah nya menyambungkan ikatan kasih sayang kita pada mereka..

"cinta,kasih dan sayang diberi percuma..terpulanglah kepada kita"

e.l.i.s.s.m.i.e said...

semoga roh mak awak tenang disana.Al-Fatihah.Yang hidup pasti MATi.Itu janji Allah!

Cheedah said...

achik takziah..kuatkan hati hang..dia pi sbb tuhan syg kat dia..bykkan berdoa k..

Ibu Ayra said...

takziah achik... kita perlu redha di atas setiap kematian kerana itu adalah kehendak Yang maha Esa... Kita yg hidup nih perlu teruskan hidup dan bykkan hadiahkan doa utk arwah mudah2an arwah tenang di sana...semoga roh arwah dicucuri rahmat...

ira said...

acik...aku nangis baca blog hg..xpuas rasa bc cite hg....mak hg org yg plg sporting penah aku jmpe...ddk and bercerita dgn dia kat umah hg aku igt lagi..and yg paling aku igt waktu masa konvo..bawak kril jmpe dia kat tepi laut....lagi hg rasa jauh lagi hg xkan dpt lupakan...Sabar byk2..selalu berdoa utk ketenangan dia di sana..kuatkan diri k..kalo hg sedih lagi mak hg sedih tgk hg....

adiezaqistina said...

ida....aku paham perasaan hang sbb aku pun baru jer lalui apa yang hang lalui...mmg susah biler tak der mak..aku dapat rasakan nya..sbb aku pun dah x der mak...betapat rapatnye ko ngan mak ko..sm mcm aku ngan mak aku...betul sbb biler mak kita x der..baru kita tahu betapa susah nya hidup kita...sbb hilang tempat mengadu..tempat manangis...walauapapun..aku tahu..mak kiter terallu hebat dan tak siapa yang dapat ganti tempat mak kita....yang penting ko kene kuatkan semangat..kerana yang pergi takkan kembali..hanay ingatan di hati....
sama2 kita sedekahkan al fatihah dan semoga emak ko di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman dan solehah....sabar byk2 yer da....aku sentiasa bersama ko ok..

a LoT oF LuV said...

Takziah.. semoga rohnya tenang disana.. AMIN..

aien said...

takziah tuk kamu...moga roh ibumu dtempatkan d syurga...amin